Mitä tulee huomioida kun haluaa ottaa oman pyörän mukaan lennolle? Miten esimerkiksi pyörä tulee pakata lennolle?

Kysymyksiin vastaa Tapio on the move- kanavalta tuttu lentokapteeni Tapio, tsekkaa myös hänen kanavansa: https://www.youtube.com/channel/UCOjVsXnAU613BJdBIEqzbdg

Tilaa Velogin YouTube-kanava nähdäksesi lisää vastaavanlaisia videoita – ei maksa mitään! http://bit.ly/velogisub

Tilaa myös Velogin maksuton uutiskirje pysyäksesi ajan tasalla: http://bit.ly/veloginews

”Onneksi pyörä on keksitty” paidat ja muut Velogi tuotteet: https://shop.spreadshirt.fi/velogi

Jos olet aloittelemassa pyöräilyä, suosittelen Pyöräilyn perusteet – verkkokurssia, joka tarjoaa oikopolun pyöräilyn pariin: http://bit.ly/pyorailemaan

Pyöräilyn perusteet voi nyt omaksua myös e-kirjana: https://kirja.elisa.fi/ekirja/pyoran-paalle

Jos sen sijaan YouTube videoiden teko kiinnostaa, niin ala seuraamaan myös Videoneuvosta ja tilaa kanava: bit.ly/videoneuvos_sub

10 Vastausta

  1. paanikki

    Automaattipelastusliivien ja enintään kahden varapatruunan kuljettaminen ei ole kielletty ruumassa eikä käsimatkatavarassa. Ainoa vaatimus on että kaasun on oltava palamatonta. Finnairin ohjeet tosin sanovat että kuljettamiseen on oltava lentöyhtiön lupa. Kaikissa kaupallisesti myytävissä 150-180 Newtonin liiveissä käytetään yhtä, raskaaseen ammattikäyttöön tarkoitetuissa 275 N liiveissä kahta 33 gramman hiilidioksidipatruunaa. Patruunoihin on meistämällä merkitty kaasun tyyppi (CO2), kaasun määrä (33g) ja patruunan paino tyhjänä. Käsittääkseni "pyöränpumpuissa" käytetään aivan samanlaista patruunaa.

    Tuntuisi kieltämättä erikoiselta kieltää turvallisuuteen vedoten tuomasta koneeseen esinettä joita on jokaisessa liikennelentokoneessa pakollisena varusteena vähintään yhtä monta kuin matkustajia ja miehistön jäseniä.

    Olen itse kuljettanut muutamia kertoja paukkuliivejä Suomen ja eri Euroopan maiden välisillä lennolla ilman ongelmia, joskus on ollut varapatruunakin mukana. En enää muista mikä lentoyhtiö (tai yhtiöt) oli kyseessä. Kummallakaan kerralla laukkua tai pakattuja liivejä ei oltu avattu.

  2. Tatu Tyrväkäinen

    Asiaa, mutta yksi asia vielä. "Tarkasta, että se sun matkavakuutus vastaa sen sun pyörän" Juu ehkä, mutta yritäpä saada oikeasti vakuutusta pyörälle. Jos menet ympäri ämpäri kalliilla pyörälläsi ja rikot sen pahasti, en ainakaan itse ole onnistunut löytämään mistään vakuutusyhtiöstä vakuutusta, joka korvaisi pyörän. Vakuutusyhtiöt sanovat suoraan, että riski on liian suuri. Eivät anna vakuutusta mikäli pyörää käytetään siinä tarkoituksessa mihin se on tarkoitettu.

  3. Juhis1987

    Omaa pyörää en raaskisi kuljettaa muussa kun kovassa travel casessa. Kuitenkin tähän saakka päätynyt aina vuokraukseen ulkomailta, säästyy raahaamisen vaivalta lentokentälle ja takaisin, sekä pääsee joka kerta ajamaan uudella, erilaisella pyörällä.

  4. Antti Punkari

    OatarAirwaysin peruslippuun sisältyy 30 kg matkatavaraa ja siinä menee fillari ainakin laukussa ilmaiseksi. Kaksi Kaakkois-Aasian reissua tehty ja kolmas on tilattu. Muutenkin aivan loistava palvelu, sapuskat&juomat kuuluu peruslippuunkin…:)

  5. neoone75

    Finnairin sivuilta, "Polkupyörät tulee pakata kovaan suojakoteloon, joka on tarkoitettu polkupyörien kuljettamiseen. Huomioithan, että jos polkupyörää ei ole pakattu kunnolla, lentoyhtiö ei välttämättä hyväksy sitä kuljetettavaksi eikä ole vastuussa mahdollisista vaurioista."

  6. neoone75

    Tänne "eksyin" kun etsin ohjeita pyörän kuljettamiseen lentokoneessa. Joulukuun lopussa olen lähdössä Caymanille kolmeksi viikoksi ja tekisi mieli ottaa pyörä sinne mukaan. Pyörän vuokraus on siellä ökykallista niin kuin kaikki muukin. BA:lla sinne mennään ja lippuni oikeuttaa kahteen 23 kilon ruumaan menevään matkatavaraan. Suomesta Lontooseen pitäisi kuitenkin maksaa ylimääräistä. Se tulee kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin pyörän vuokraus. Katselin netistä, että alle 400 euron saisi kuljetuskotelon. Sehän ei tietysti ole kertakäyttöinen, joten en laske sitä kustannuksiin. Saarella olen ollut aiemminkin ja olosuhteet pyöräilyyn ovat loistavat.

  7. Mersuharrastaja

    Tää video olikin ainoa video Velogilta, jota en ollut katsonut loppuun saakka. Alusta katoin jotain puolen minuutin pätkän ja sitten lopetin kun ajattelin etten pyörää koskaan kuljeta koneessa, mutta nyt oli luppoaikaa niin katoin kokonaan. Tuo rengasasia on outo, ainakin Park Toolin Calvin Jones sekä GMBN:n Doddy molemmat ovat sanoneet että se renkaiden puhkeaminen on kaupunkilegendaa, toisaalta Tapsa on ilmailun ammattilainen. No onneksi ei tarvitse sitä omalle pyörälle kokea.

  8. Simppa Brandt

    Kiitokset kiinnostavasta blogista ja myös tästä jaksosta monien muiden hyvien ohessa. Onko tietoa miten sähkövaihteisten pyörien akkujen kanssa kuuluu toimia lennolle lähtiessä? Monissa malleissa on akku rungon sisällä, pitääkö se irrottaa ja kuljettaa käsimatkatavaroissa, vai onko sallittua jättää se paikoilleen? Sehän on melkein integroitu, eikä kapasiteetiltaan kovinkaan kummoinen (muistaakseni Di2 akku on 500mAh).

Jätä kommentti